תפריט

ילדי חלל

'ילדי החלל' היא תכנית חינוך ניסויית לילדי הגיל הרך. התכנית נועדה לבסס אוריינות מדעית וטכנולוגית בקרב ילדי גן, לקראת כניסתם לבתי הספר היסודיים. התכנית מעודדת זיקה חיובית לתחומי הטכנולוגיה והמדע, מניחה תשתיות ידע ראשוני בתחומי המדע, ומעניקה לילדים כלים תפיסתיים שיאפשרו להם ולהבין ולבטא עקרונות מדעיים בגיל צעיר.

'ילדי החלל' מתבססת על הסקרנות הטבעית בה ניחנים הילדים, סקרנות זו ממריצה אותם לעסוק בפעילות מדעית ביום-יום, ולו רק לצורך קבלת הסיפוק שבעשייה ובתהליך החקר עצמו.

 

פדגוגיה:

התכנית מאפשרת לילדים לחוות חוויות בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחלל, באמצעות עולם הדימויים של דמויות מקצועיות מתחומים אלו. כל מפגש מתמקד בהרחבת האופקים של הילדים באמצעות החוויה של 'להיות מישהו ליום אחד' ובכך הילדים זוכים להכיר מודלים לחיקוי.

בנוסף, הילדים נחשפים לתחומי עיסוקי מגוונים בתחום המדעים; מדע, הנדסה, רפואה, ביולוגיה, כימיה, טיסה והוראה. תחומים אלו, הם תחומי העיסוק הנדרשים בקבלת 'כרטיס כניסה' למיונים להכשרת אסטרונאוטים של נאס"א. באמצעות התנסויויות לאורך המפגשים, הם מבינים מושגי יסוד ועקרונות מדעיים שהם חלק אינטגראלי מעולם התוכן של אותה דמות. ההתנסות החווייתית כוללת בתוכה אלמנטים חושיים, והנעה לפעולה בבית הילד. לאחר הכרת כלל המקצועות הללו- הילדים בוחרים מקצוע, מתחלקים לצוותים, מקבלים חליפת אסטרונאוט, ויוצאים למשימת סיכום שתשלב את כלל הידע שרכשו ואת כלל המקצועות שהכירו.

עבור מרבית הילדים, הסקרנות הטבעית מניעה אותם להתלהבות מהעיסוק בפעילות מדעית ואילו העשייה והחקר משרים על הילדים תחושת סיפוק. במידה והילדים יתמודדו עם מונחים ומושגיים מדעיים לראשונה רק בבתי הספר, ייתכן כי העיסוק יהווה אתגר עבורם, ואף עשוי ליצור תסכול ורתיעה מהעיסוק בתחום המדעים.

השימוש המוקדם במונחים מקצועיים והנגשת אותה שפה מדעית לדוגמאות פשוטות, עשוי להפחית את רמת הקושי של אותם ילדים בעתיד. ראוי לציין, כי לכל מפגש בתכנית- מונחים מדעיים מוגדרים מראש, בהם הילדים יעשו שימוש. מונחים ושפה מדעית אלו משולבים באופן אינהרנטי בתכנית לאורכה ולרוחבה.

 

ליווי

התוכנות מופעלת על ידי מדריך מטעם "קרן רמון" ביחד עם צוות ההוראה בגן הילדים. במהלך התוכנית, קרן רמון מעניקה לגנים המשתתפים הדרכה וסיוע פדגוגי ברמה שבועית, לצד הכשרת צוותי ההוראה לאורך השנה.

בנוסף, הקרן אמונה על בחירה והכשרת המדריך, בעל רקע מדעי וניסיון בהדרכה לגיל הרלוונטי, אשר מהווה חונך מקצועי לאורך השנה. מדריך זה אמון על ליווי התהליך באופן שבועי- במסגרת הפעילות בכתה ולאורך השבוע, ומעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה להעמיק בנושאים שמרתקים אותם במסגרת הפרויקט ומחוצה לו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן